killingfields en angkor wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maxime Scheepens - WaarBenJij.nu killingfields en angkor wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Maxime Scheepens - WaarBenJij.nu

killingfields en angkor wat

Door: maxime

Blijf op de hoogte en volg Maxime

11 Februari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

We zijn nu pas een paar dagen in Cambodja maar we hebben al heel wat gezien hier. Volgens mij had ik in mijn vorige verslag geschreven hoe vies ons hostel was, dus daar zou ik maar niet meer over beginnen. We hebben 2 dagen toen nog overnacht in een dorm en daarna zijn we richting siem reap gegaan. De eerste nacht in die dorm was heel grappig. Wij waren uitgeput van de reis van vietnam naar cambodja, en doordat we in het vies hostelletje alle drie nachtmerries gehad hadden. We besloten daardoor vroeg naar bed te gaan. Om 10 uur al zelfs! Tot onze verbazing lagen er al 2 kamergenootjes in bed. nog vroeger dan ons dus al... er was alleen nog een bedje onbeslapen. Even later bleek van wie dat bedje hoorde.. er klopte iemand op de deur en riep: can i come in? Het klonk niet echt jeugdig, zoals je wel zou verwachten in een dormroom. Hij bleek ook totaal niet jeugdig, er kwam een heel oud mannetje bij ons binnen. En het grappigste vonden wij dat hij als aller oudste man, het toch nog voor elkaar kreeg om later dan de jeugd in bed te liggen. Haha!

De volgende dag was wat minder grappig. We zijn naar de killingfields gegaan. iedereen kreeg een koptelefoon op, en je kreeg het verhaal in het nederlands te horen. Met die koptelefoon liep je het gehele gebied af, waar je heel veel griezeldingen tegen kwam. Het is ook zo angstaanjagend dat het nog niet helemaal lang geleden is Gebeurd. Deze burgersoorlog ia begonnen door ene pol pot. Hij vond dat mensen die slim waren overbodig. daarom liet hij alle mensen die slim waren of verdacht eruit zagen ondat ze een brilletje droegen gemarteld en vermoord. De rest van het land moesten allemaal boeren zijn en voor hem werken. Daardoor zijn ook heel veel mensen gestorven. Omdat ze heel veel moesten werken maar bijna niks te eten kregen. Ook de kinderen van de slimme mensen werden op een hele erge manier vermoord. Er stond een boom in het veld die "the killingtree" werd genoemd. Hier sloegen ze babys tegen aan. Echt heel erg!

En als je dacht dat je het ergste had gehad, dan had je het mia. We zijn daarna nog naar een gevangenis gegaan. Het was eerst een school, maar die werd gesloten omdat school volgens pol pot ook overbodig was. Hij had er daarom maar een martelgevangenis van gemaakt. Je kon de martelbedden nog zien staan, en de foto's van alle slachtoffers hingen in het gebouw. De fotos waren gemaakt voor en na de marteling. ik heb er gewoon geen woorden voor zo ziek was dit. We werden alle drie licht in ons hoofd, en daarna had ik juist weer een hoofs vol gedachtes. Heel erg onbegrijpelijk! nu begrijpen we wel meer waarom dit land nog niet zo goed ontwikkeld is en waarom sommige mensen zo zijn zoals ze zijn.

Die avond was het natuurlijk dus geen stappen voor ons, totaal niet voor in de stemming! Wel zijn we wat op de nightmarket wat gaan eten. Dit was heel gezellig, het was een soort grote picknick. Iedereen zat er op van die matjes op de grond. Cambodjaanse mensen en touristen. Hier hebben we gefrituurd ijs en gefrituurde oreo gegeten haha. Dat was eigenlijk best wel lekker.

Die dag erna zijn we naar seam riep gegaan, dat is waar we nu zijn. We zijn naar de super mooie tempels van angkor wat gaan kijken. Vandaag zijn we zelfs om 4 uur sochtends opgestaan om de zons Opkomst te bekijken bij een tempel. Super mooi! We zijn met ons tuk tukje van tempel naar tempel gereden, waardoor we heel erg moe zijn nu. Vanavond gaan we naar Sihanoukville om eindelijk weer aan het strand te gaan liggen! Jeej =)

Xx