vervolg verslag vientiane 1 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Maxime Scheepens - WaarBenJij.nu vervolg verslag vientiane 1 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Maxime Scheepens - WaarBenJij.nu

vervolg verslag vientiane 1

Door: maxime

Blijf op de hoogte en volg Maxime

21 Januari 2015 | Laos, Vientiane

Nu ik weet dat ik er toch niks meer aan kan doen, en even muziek aan het luisteren ben voor mezelf af te leiden kan ik het al een beetje van me af zetten en probeer ik maar te vertellen over onze avontuurtjes uit vientiane.

Ik begin maar meteen met gister omdat dat ook al iets heftigs was. We zijn naar COPE gegaan. Dat is een klein museum dat laat zien wat de oorlog van vietnam en cambodja ook op laos heeft achtergelaten.

Laos is het meest gebombardeerde land ooit. Er zijn zelfs meer bommen op laos gegooid dan in de hele tweede wereldoorlog bij elkaar. De meeste zijn nog niet afgegaan en liggen ergens onder de grond. Nu nog steeds vallen er dagelijks doden en gewonden. Het museum lag bij het revalidatie centrum waar de slachtoffers revalideren en hulp krijgen. Je kon hier ook een donatie voor doen. Dus dat was ook al heftig inderdaad. Ik ben benieuwd of ik straks nog wel naar de killingfields wil in Cambodia. We zijn daarna maar een gebakje gaan eten en daarna (voor ons doen nu) chique uit wezen eten bij een restaurantje met fontein erbij.. Je zat er echt heel leuk. Tegenwoordig zijn we dan ook echt blij met de kleinate dingetjes. Dit deden we om cope eventjes te laten te bezinken, en ook omdat het onze laatste avond alweer was in Laos. Gister zaten we ook precies op de helft van onze reis, dus nog ander half maandje te gaan en dan zijn we alweer thuis.

De dag voor Cope hadden we alweer een ongeluksdag haha. Smorgens wilde we gaan ontbijten bij een tentje waar we die dag ervoor ook een heel lekker ontbijtje hadden gehad. We hadden per ongeluk het verkeerde besteld door een mis communicatie, waardoor we een super duur ontbijtje hadden wat echt niet paste in ons dagbudget haha. Maarja, het was wel super lekker dus hadden we er maar van genoten. Die zelfde dag hadden we besloten om naar het Budhapark te gaan. We hadden gelezen dat we dan een bus moesten nemen bij de morningmarket. Dus dat hadden we gedaan. We waren eerst helemaal verkeerd gelopen... Maar uiteindelijk zijn we wel bij een bushalte aangekomen. Die bus bracht ons bij een busstation waar we weer de volgende bus moesten pakken naar het budhapark. Ondertussen waren we alweer meer dan een uur onderweg er naar toe.

Eenmaal aangekomen verwachten we een prachtig park waar je door heen kon lopen, maar in feite was het maar een grasveldje met allerlei verschillende budhabeelden. Het was niet echt wat we verwachten, maar ach het was wel eens grappig om te zien.

Op de terugweg pakte we weer diezelfde 2 bussen terug naar ons hostel. En nu we dus niet helemaal verkeerd waren gelopen naar de halte kwamen we erachter dat we alleen maar 1 bus hadden hoeven te pakken want het busstation was echt super dichtbij! Het is ongeveer maar 10 minuutjes lopen ofzo. Pff!

Omdat we zo snel uit de tweede bus moesten gaan ben ik het portemonneetje die als potje diende ook al vergeten. Gelukkig zat er maar 1 euro ofzo in hahaha.

Gelukkig hadden we savonds een heel lekker frietje gegeten waar we heel vrolijk van werden. Er stond ineens een Belgisch fritkotje met echte Belgische frietjes, vers geschilde en gesneden frietjes zelfs! Daar werden deze dametjes ineens weer heel vrolijk van. Vooral toen we erachter kwamen dat hij zelfs echte Belgische mayonaise had!

Over eten gesproken... Vientiane heeft super goede restaurants overal! We hebben de eerste dag daarom ook sushi gegeten en puck een steenoven pizza. Iets waar we al zo lang zin in hadden! Je zou zeggen dat je in Azië wel veel sushi hebt, maar dat valt in thailand en laos wel tegen hoor!

Toen we de tweede dag bij een restaurantje pad thai en rijst zaten te eten op de oude vertrouwde plastic stoelletjes, kwamen er ineens twee vietnamezen bij het tafeltje naast ons zitten. We raakte aan de praat met ze. We vertelden dat we ook naar Vietnam gingen enzo. Zij waren hier voor hun werk. We bleven echt heel lang plakken terwijl ons eten al lang op was. We hadden toen maar een biertje besteld, ofja zij hadden dat voor ons gedaan. Vietnamezen proosten om de minuut. Je mag niet alleen drinken, dus elke keer als je een slokje wilde nemen moest je proosten. Dat was echt super grappig. Het hield maar niet op met dat proosten. Ik had de rekenimg gevraagd, maar die mochten we niet van ze betalen! Dat was echt heel erg ongemakkelijk want wij wilden gewoon wel betalen. We hadden ook maar voor een erg lullig bedragje gegeten, maar toch is dat nog niet fijn als iemand anders dat zo perce wil betalen... we kenden ze ook maar 10 minuten.

Ook mochten we geen dankjewel zeggen want dat is niet gepast. Heel stom. En heel moeilijk. Ook toen puck sigaretten wilde gaan halen mocht dat niet. Hij vond dat ze moest gaan zitten. Puck wilde echt gewoon haar sigaretten zelf betalen. Je zag aan haar dat ze niet zo goed wist wat ze moest doen. Want als ze toch die sigaretten ging halen, zou ze hun misschien ook beledigen.